top of page
תמונת הסופר/תאין עוד מלבדו

איזה טלאי קעקוע גזרו היוונים על היהודים -ואיך הוא קשור ליוסף הצדיק ואלינו?

היוונים גזרו גזירות על היהודים.

גם היום גוזרים גזירות על היהודים, ותוך כדי גם מרגילים אותנו לחשוב שמדובר, ברצון לדלל את אוכלוסיית העולם, ולשלוט באופן אבסולוטי במי שיישאר.


מה באמת עומד מאחורי האג'נדה הזו? והאם זה המפתח להינצל מהמציאות שאנחנו מצויים בה?

אחת מהגזרות של מלכות יוון המרושעת הייתה: "כִּתְבוּ על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל" (בראשית רבה, ב, ד)


כל מי שיש לו שור, הצטווה לעשות זאת.

איזו מין גזירה מוזרה זו, ולמה דווקא שור?


יהודי עובד וחורש עם השור בשדה.

הוא מצליח לראות יבול מיגיעתו.

אבל אז הוא יכול לשכוח, מאין מגיעה הברכה לפרנסה, וליפול למחשבת כפירה, שכוחי ועוצם ידי עושים לי את החיל הזה. אין (ח"ו) בורא בתמונה, שנותן ומעניק את כל השפע.


יתרה מזו - אם הוא מסתכל על קרן השור שלו, וקורא את הסלוגן שהיוונים גזרו עליו לכתוב, עוד יותר מתחזקת בו התחושה, שהוא בעצמו אחראי לכל מה שקורה איתו, ללא כל השגחה פרטית.


את פרשת וַיֵּשֶׁב, אשר פותחת את סיפורי יוסף ואחיו, קוראים בד"כ בשבת שלפני חנוכה.


כידוע יוסף הצדיק נמשל לשור - "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ" (דברים לג , יז) בפרשה מסופר, שיוסף נמכר


לשיירת ישמעאלים. הוא מובא למצרים, ושם נמכר כעבד לפוטיפר - סריס פרעה.

פוטיפר מתבונן ביוסף, ושם לב שבכל דבר הוא מצליח.


הוא גם מבין למה, "וַיַּרְא אֲדֹנָיו כִּי ה' אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ" (בראשית לט , ג)


פוטיפר רואה, כפי שמסבירים לנו רש"י והמדרש, ששם שמים שגור בפיו של יוסף. לפני כל דבר שהוא עושה - הוא מתפלל לקב"ה, ומבקש שיצליח את דרכו.


יוסף נוחל הצלחה בכל אשר הוא עושה, ובכל מקום שבו הוא נמצא.

התורה מעידה עליו שהוא - "אִישׁ מַצְלִיחַ" (ב)

בזכות מה הוא מצליח?

בזכות דבקותו בבורא יתברך.

פוטיפר רואה ויודע את זה.


גם היוונים ראו את הברכה ששורה על עם ישראל, וידעו מה המקור שלה.

לכן רצו לעקור כל קשר בינינו לבין הבורא.

וגם היום רוצים לעקור (ח"ו) כל קשר בין עם ישראל, לבין הבורא.


זו האג'נדה האמיתית שעומדת מאחורי הכל.

למה? כי הם יודעים שזה הכוח שלנו.


כוח האמונה.

הזוהר הקדוש מסביר לנו שבכל מקום שהצדיקים הולכים, הקב"ה שומר אותם ולא עוזב אותם.


"בֹּא רְאֵה, בְּכָל מָקוֹם שֶׁהַצַּדִּיקִים הוֹלְכִים,

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹמֵר אוֹתָם וְלֹא עוֹזֵב אוֹתָם.

דָּוִד אָמַר (שם כג) גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת

לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךְ וּמִשְׁעַנְתֶּךְ וְגוֹ'.

בְּכָל מָקוֹם שֶׁהַצַּדִּיקִים הוֹלְכִים,

הַשּׁכִינָה הוֹלֶכֶת עִמָּהֶם וְלֹא עוֹזֶבֶת אוֹתָם.

יוֹסֵף הָלַךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת וְהוֹרִידוֹ אוֹתוֹ לְמִצְרַיִם -

הַשּׁכִינָה הָיְתָה עִמּוֹ,

זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיְהִי ה' אֶת יוֹסֵף.

וּמִשּׁוּם שֶׁשּׁכִינָה הָיְתָה עִמּוֹ -

בְּכָל מַה שּׁהָיָה עוֹשֶׂה, הָיָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ."

(זוהר וישב)


ומה זה צדיק? מי שמצדיק את השם.


מי שמבין ומחובר בכל ליבו לקב"ה, ויודע שכל דבר שקורה לו, זה רק מאת השם יתברך,

והכל כולל הכל, זה רק לטובתו.

מי שמבין ומחובר לרעיון, שאין ח"ו רשות אחרת חוץ מהבורא יתברך.


לא ממשלת צללים,

ולא סדר עולמי חדש,

לא ארגון הבריאות העולמי,

ולא חברות הפארמה הגדולות,

ולא כל מי שנדמה לנו,

שהוא שולט בנו ובחרותנו.


כולם כולם כולם,

הם אך ורק מקלות,

בידיו של אדון עולם,

לנהל את העולם.


הוא ורק הוא מנהל את הכל,

והכל כולל הכל,

זה רק לטובתנו.

זכינו.


"הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ

כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט

א-ל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל

צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא"

(דברים לב , ד , שירת האזינו)

Comments


bottom of page